close
close Koszyk

30% ZNIŻKI NA ZAMÓWIENIA POWYŻEJ 100 ZŁ Z KODEM: DOBRO | DO 30.11

5 Sposobów Na Codzienny Stres

Obecnie niemalże każdy z nas odczuwa wyższy poziom stresu niż zwykle. Poniżej prezentujemy nasze sposoby na wewnętrzną równowagę w pięciu łatwych krokach. 

Myśląc o stresie, ważne jest, aby zrozumieć fizjologiczne podłoże tego uczucia. 

Zacznijmy od tego, że mechanizm powstawania stresu wykształcił się na drodze ewolucji. Reakcja stresowa łączy nasze ciało z mózgiem za pośrednictwem: autonomicznego układu nerwowego (który reguluje pracę naszych organów wewnętrznych i funkcji organizmu), hormonów oraz układu odpornościowego. Reakcja stresowa pomaga nam ukierunkować energię w celu umożliwienia walki z przeciwnikiem (reakcja nazywana „ucieczka lub walka”), oraz umożliwia adaptację do zmian zachodzących w otoczeniu. Na przykład podczas snu, tętno i ciśnienie krwi są niskie, a podczas wykonywania ćwiczeń parametry te podnoszą się. Zjawisko to nazywane jest allostazą – jest to proces, w którym ciało reaguje na zmianę w celu przywrócenia stanu prawidłowego funkcjonowania. 

Przedłużająca się ekspozycja na stres powoduje wzrost obciążenia allostatycznego (biologiczne obciążenie organizmu), który po pewnym czasie może powodować osłabienie układu odpornościowego, rozregulowanie gospodarki hormonalnej, problemy układu trawiennego, zaburzenie funkcji poznawczych, oraz sprawiać, że nasze ciało staje się podatne na choroby i kontuzje.  

Całkowite unikanie stresu byłoby bardzo trudne lub wręcz niemożliwe, lecz jeśli zmienimy nasze postrzeganie tego zjawiska i zredukujemy jego negatywny wpływ na naszą fizjologię, z pewnością wyjdzie nam to na dobre.
Koncepcja ta stanowi podwaliny zarządzania stresem – niekoniecznie ograniczenie stresorów, lecz podniesienie progu tolerancji, po przekroczeniu którego stres staje się destruktywny dla naszego zdrowia fizycznego i psychicznego. Poniżej prezentujemy praktyczne metody umożliwiające poprawienie zdolności radzenia sobie ze stresem.

1. Medytacja

Kluczową funkcją medytacji jest poszerzenie świadomości ponad wzloty i upadki codziennego życia, czyniąc nas lepszymi w radzeniu sobie ze stresem. W ostatnich latach, medytacja stała się obiektem bardzo licznych badań. Między innymi wykazują one, że medytacja może pomóc w regulacji autonomicznego układu nerwowego w obliczu przewlekłego stresu.

2. Zdrowa, zrównoważona dieta

Choć w sytuacjach stresowych kuszące jest sięganie po słodycze, alkohol lub przetworzoną żywność, znacznie bardziej efektywny jest wybór zdrowszych alternatyw. Badania wykazały, że szczególnie skuteczne w redukcji poziomu hormonów stresu są owoce i warzywa bogate w witaminę C, pożywienie bogate w magnez, jak na przykład rośliny liściaste, strączkowe oraz gorzka czekolada (o tak!). Świetne sprawdza się również bogate w kwasy tłuszczowe omega-3 tłuste ryby, orzechy oraz ziarna.

3. CBD

CBD nie wywołuje uczucia odurzenia, a badania wykazały, że wywołuje efekt uspokajający w ośrodkowym układzie nerwowym oraz redukuje aktywność podstawowego hormonem stresu – kortyzolu. Olej CBD wykazuje także właściwości łagodzące uczucie niepokoju oraz podwyższonego poziomu stresu. Dzieje się tak poprzez stabilizację aktywności wielu obszarów mózgu, między innymi ciała migdałowatego i podwzgórza, które związane są odczuwaniem niepokoju oraz stresu. Korzyści z przyjmowania CBD mają charakter kumulatywny, co oznacza, że najlepsze efekty zapewnia regularne stosowanie. 

4. Sen.

Związek pomiędzy stresem i snem to coś w stylu: co było pierwsze – jajko czy kura? Słabej jakości sen może zwiększać poziom stresu, a zwiększony poziom stresu może skutkować pogorszeniem jakości snu. Więcej informacji na temat tego jak zapewnić sobie 8 godzin solidnego snu znajdziesz tutaj.

5. Ćwiczenia.

Bycie w dobrej formie i regularne ćwiczenia pomagają chronić nas przed negatywnymi emocjami związanymi ze stresem. To przekłada się na zwiększenie odporności na silny stres, co z kolei skutkuje mniejszym obciążeniem organizmu.

* Poziom THC w sprzedawanych produktach nie przekracza 0,2%.
Prezentowany produkt nie jest przeznaczony do diagnozowania, leczenia lub zapobiegania jakiejkolwiek chorobie. Efekty zażywania produktów mogą się różnić.