DARMOWA DOSTAWA DLA WSZYSTKICH ZAMÓWIEŃ
NOWOŚĆ: LEPSZA KONCENTRACJA Z BETTER FOCUS
SUBSKRYBUJ I OSZCZĘDZAJ 30% CO MIESIĄC
Prev
Next
stres w pracy
Edukacja
Czas czytania: 9 minut
Data publikacji:
#efektywność#poradnik#samopoczucie#stres#stres a efektywność

Jak stres wpływa na efektywność w pracy?

Stres ma dwa oblicza: w niektórych sytuacjach motywuje nas do działania i zwiększa skupienie, w innych może powodować duże szkody w naszym organizmie. Prowadzi nawet do strukturalnych zmian w mózgu, które mają długotrwałe konsekwencje dla układu nerwowego, m.in. powodują zaburzenia pamięci, procesów poznawczych czy nastroju. Stres często niestety łączy się z naszym życiem zawodowym. Według danych z raportu ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View” stresu w pracy doświadcza 67% pracowników. Dobra wiadomość jest taka, że są sposoby na to, by czuć się lepiej, niwelować poziom niepokoju, a tym samym zadbać o zdrowie swoje, ale też swoich pracowników.

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Czy stres ma wpływ na produktywność w pracy?
  2. Jak pracownicy oceniają wpływ stresu na swoją efektywność? 
  3. Dlaczego stresujemy się w pracy?
  4. Jak stres wpływa na nasze zdrowie?
  5. Jak go rozpoznać?
  6. Jak sobie z nim radzić?

Czy stres ma wpływ na produktywność w pracy?

Stres w miejscu pracy niekorzystnie wpływa na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Choć w początkowej fazie mobilizuje nas zazwyczaj do działania i szybkiego reagowania, jeśli trwa dłużej i doświadczamy go regularnie może m.in. zwiększać ryzyko wystąpienia stanów lękowych, wypalenia zawodowego, depresji i zaburzeń związanych z używaniem substancji. Zestresowani pracownicy częściej sięgają po papierosy, nadużywają alkoholu i narkotyków oraz odżywiają się niewłaściwie.

Osoba borykająca się z następstwami stresu będzie zupełnie inaczej stawiała czoła zadaniom niż ktoś, kogo samopoczucie fizyczne i psychiczne jest na wysokim poziomie. Pracownicy doświadczający stresu wykazują się obniżoną kreatywnością i skupieniem, często bywają rozdrażnieni, mają problemy z odnalezieniem się w relacjach międzyludzkich, ale także zmniejsza się ich satysfakcja z pracy

Jak oceniamy wpływ stresu na efektywność w pracy

Według badania z 2022 roku przeprowadzonego przez Amerykański Instytut Stresu aż 76% Amerykanów stwierdziło, że stres szkodzi ich produktywności.

W polskim raporcie „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2019” zaledwie 15% respondentów przyznało, że stres działa na nich w pozytywny sposób. Jednocześnie większość (69%) oceniła wpływ czynników psychospołecznych na zdolność do poprawnego wykonywania obowiązków zawodowych jako wysoki.

Oznacza to, że sami zdajemy sobie sprawę z tego, że wysoki poziom stresu ma negatywny wpływ na jakość naszej pracy i tak właśnie go odbieramy. W dalszej części artykułu podpowiemy, jak sobie z nim radzić.

Dowiedz się jak pracować bardziej wydajnie: “Jak być bardziej produktywnym? 5 sprawdzonych sposobów.”

Dlaczego stresujemy się w pracy?

Przyczyny stresu mogą pochodzić z dwóch źródeł: fizycznych (np. hałas, złe oświetlenie, zły układ biura), o których mówi się zdecydowanie mniej, ponieważ wpływają na nas w mniejszym stopniu oraz psychospołecznych. Czynniki psychospołeczne odgrywają znacznie większą rolę, a są to m.in.:

Co sami pracownicy mówią odnośnie czynników stresogennych w pracy? Według badania Koalicji Bezpieczni w Pracy respondenci wśród przyczyn stresu w pracy najrzadziej wskazywali na lęk przed utratą pracy i niepewność zatrudnienia (21%) oraz relacje i interakcje z przełożonym czy innymi współpracownikami (18%). Znacznie częściej pojawiały się takie odpowiedzi jak niewystarczające wynagrodzenie za wykonywaną pracę (31%) oraz odpowiedzialność zawodowa, obawa przed wyrządzeniem szkody, straty, krzywdy (30%). Najwięcej respondentów wskazała na jeszcze inne kwestie: presję czasu, zbyt mało czasu na wykonanie zadań (39%) oraz nadmiar obowiązków, „przeładowanie” pracą (37%).

Jak stres wpływa na nasze zdrowie?

Stres, szczególnie długotrwały, może powodować poważne konsekwencje zdrowotne, są to m.in.:

Stres w pracy – jak go rozpoznać?

Wspomnieliśmy już o tym, w jaki sposób stres oddziałuje na nasze zdrowie. Zarówno jako pracownik, jak i jako pracodawca możesz rozpoznać jego podstawowe symptomy. Według amerykańskiego Narodowego Instytutu Bezpieczeństwa i Higieny Pracy wczesne objawy, które można zauważyć to przede wszystkim:

Będąc pracodawcą, sygnałem, że coś jest nie tak, może być dla Ciebie także zauważalnie zmniejszona wydajność pracowników i popełnianie przez nich błędów, większa ilość nieobecności w pracy (np. w związku z wizytami lekarskimi czy zwolnieniami), a także większa rotacja w zespole. Warto zwracać uwagę na takie sygnały, aby łatwiej było zapobiegać skutkom długoterminowym.

Jak radzić sobie ze stresem zawodowym?

Efektywność pracowników lub Twoja własna ulegnie pozytywnej zmianie, kiedy wyeliminujesz czynniki stresogenne. Jak to zrobić?

Co możesz zrobić jako pracodawca?

  1. Zadbaj o dobrą komunikację – precyzyjnie informuj o strukturze, celach i praktykach organizacji oraz stanowisku pracy, wyjaśniając dokładnie jego cele oraz oczekiwania wobec osoby, która je zajmuje. Zadbaj o to, aby przełożeni nawiązywali dialog z podwładnymi i upewniali się zawsze, że dobrze zrozumieli ich postulaty i potrzeby.
  2. Buduj relacje – postaraj się o to, by pracownicy mieli czas i możliwość na integrację oraz budowanie trwałych, opartych na zaufaniu relacji. Codziennym wsparciem w pracy są dla nich właśnie koledzy i koleżanki z zespołu. Zwiększy to ich produktywność, ułatwi pracę grupową oraz zwiększy zaangażowanie w wykonywane obowiązki. Jeśli pracownicy wiedzą, że mogą na sobie polegać, konflikty międzyludzkie, które powodują stres, zostaną wyeliminowane.
  3. Zadbaj o przyjemne środowisko pracy – dotyczy to przede wszystkim organizacji przyjaznej, czystej i poukładanej przestrzeni, z dobrym oświetleniem, cichej, w stonowanej kolorystyce (np. biel i błękit), która sprzyja produktywności i skupieniu. Pamiętaj o naturalnych elementach wystroju, czyli np. roślinach, które wpływają także pozytywnie na jakość powietrza.
  4. Elastyczny czas pracy – spróbuj wprowadzić w firmie elastyczne godziny pracy. Być może na stres pracownika wpływ mają sprawy związane z życiem prywatnym: problem z czasem na odebraniem dziecka z przedszkola czy załatwienia czegoś ważnego w urzędzie. Mając na głowie takie sprawy, pracownicy nie są w stanie dobrze skupić się na obowiązkach, przez co spada ich produktywność.
  5. Kanaste dla Twoich pracowników – suplementacja olejku CBD może okazać się dobrym wsparciem dla pracowników, działa on m.in. wspierająco na sen, ale także wycisza. Nasi Klienci zobaczyli różnicę. Dariusz J. napisał nam, że CBD wspiera jego skupienie: “Regularne przyjmowanie CBD pozwala na lepszą koncentrację w pracy i lepsze samopoczucie w ciągu dnia. Polecam wypróbować!”, Anna N. natomiast podkreśla, że Kanaste wspiera jej spokój: “Od zawsze byłam nerwusem, który przejmuje się wszystkim i wszystkimi dookoła. Do tego wszystkiego doszły problemy i zmiany w pracy. I stałam się kłębkiem jeszcze większych nerwów. Od kolegi też nerwus usłyszałam o Kanaste. No nic nie tracę a mogę zyskać, pomyślałam. Kupiłam… I to był dobry wybór. Jestem spokojniejsza i odważniejsza 🙂 Polecam wszystkim nerwusom ,”

Co możesz zrobić jako pracownik?

  1. Bierz dzień wolny, kiedy czujesz, że tego potrzebujesz – obserwuj swój poziom stresu i negatywnych emocji i nie bój się korzystać z dodatkowych dni wolnych, kiedy masz poczucie, że weekend to za mało, by się zregenerować.
  2. Zadbaj o dobry sen – podczas snu zachodzi wiele istotnych procesów w organizmie, m.in. odbudowa komórkowa, reorganizacja komórek nerwowych oraz usuwanie toksyn, ale także regulacja emocjonalna. Oznacza to m.in., że kiedy śpimy źle jesteśmy rozdrażnieni, zmęczeni i mniej produktywni.
  3. Postaraj się o jak najlepszą organizację swojego czasu – kiedy jesteśmy źle zorganizowani, a dużo zadań przed nami, zaczynamy tracić poczucie kontroli, dlatego tak ważne jest, aby organizować zadania i spisywać je zgodnie z priorytetami, warto także zaplanować czas na odpoczynek i przerwy w pracy, by utrzymywać stały poziom skupienia.
  4. Rozmawiaj – jeśli czujesz, że potrzebujesz większego wsparcia w swoich zadaniach i zaczynają Cię one przerastać, spróbuj porozmawiać o tym z przełożonym lub działem HR w swojej firmie, tłamszenie w sobie stresu niczego nie zmieni, a być może rozwiązania są w zasięgu jednej rozmowy.
  5. Spróbuj Kanaste – CBD wspiera równowagę organizmu oddziałując na nasz układ endokannabinoidowy, dzięki temu czujemy się bardziej spokojni, zrelaksowani i śpimy lepiej (patrz punkt 2).

Więcej o tym, jak radzić sobie ze stresem przeczytaj w naszym artykule: “Jak przestać się stresować? ABC stresu”

Bibliografia:

  1. https://www.adpri.org/assets/people-at-work-2022-a-global-workforce-view/
  2. https://www.betterup.com/blog/effects-of-workplace-stress
  3. Yaribeygi H, Panahi Y, Sahraei H, Johnston TP, Sahebkar A. The impact of stress on body function: A review. EXCLI J. 2017 Jul 21;16:1057-1072. doi: 10.17179/excli2017-480. PMID: 28900385; PMCID: PMC5579396.
  4. Lazarus RS, Folkman S. Stress, appraisal and coping. New York: Springer; 1984.
  5. https://www.corporatewellnessmagazine.com/article/workplace-stress-silent-killer-employee-health-productivity
  6. https://hrnews.pl/zestresowany-jak-polak-85-pracownikow-odczuwa-stres-w-pracy/
  7. https://badaniahr.pl/biblioteka/stres-w-pracy-przyczyny-konsekwencje-i-sposoby-zarzadzania-stresem-w-organizacji/79
  8. https://www.pulshr.pl/zarzadzanie/stres-niszczy-efektywnosc-pracownikow-jak-go-niwelowac,61438.html
  9. https://www.uml.edu/research/cph-new/worker/stress-at-work/health-effects.aspx

Koszyk