close
close

DARMOWA DOSTAWA NA NASTĘPNY DZIEŃ

Dobrostan, czyli well-being. Jak o niego dbać?


“Zdrowie to stan pełnego fizycznego, umysłowego i społecznego dobrostanu.”
~ World Health Organization, 1946r.1

Mówi się, że zdrowie jest najważniejsze – według niektórych nic więcej do szczęścia nie potrzeba! Ale czy zdrowie oznacza jedynie “brak chorób”? Jak się okazuje, dobrostan (również ten subiektywny) to niezbędny element szczęśliwego życia, który obejmuje nie tylko aspekty fizyczne, ale też pozytywne samopoczucie, wypoczęcie i zadowolenie z życia. Co odpowiada za nasz dobrostan i przede wszystkim, czy możemy go wspierać?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym jest well-being?
  • Czy da się go zmierzyć?
  • Jakie są wymiary dobrostanu psychicznego?
  • Czy internet wpływa na nasz well-being?
  • Jaką rolę w dobrym samopoczuciu pełnią neuroprzekaźniki?
  • Czy układ endokannabinoidowy wpływa na szczęście?

Okiem psychologa na well-being

Pojęcie dobrostanu jest stosunkowo zbliżone do szczęścia, choć obejmuje szerszy obszar naszego życia. Co ciekawe, nie da się go zmierzyć w prosty sposób – według psychologa, Eda Dienera, dobrostan zależy od naszego osobistego, subiektywnego odczucia2, które jak wiemy ciężko przełożyć na cyferki 😉 Jak więc można określić swój dobrostan? 

Ciekawą propozycję podsuwa polska badaczka, Justyna Cieślińska3, która proponuje opisywanie dobrostanu w sześciu podstawowych wymiarach:

  1. samoakceptacja – poczucie własnej wartości, szacunek do siebie i swojego ciała,
  2. osobisty rozwój – chęć i możliwość rozwijania swoich kompetencji, również tych wewnętrznych,
  3. cel w życiu – posiadanie wizji, do której chce się dążyć,
  4. panowanie nad otoczeniem – poczucie sprawczości i wpływ na to, co nas otacza,
  5. autonomia – możliwość podejmowania samodzielnych decyzji, wiara w swoją niezależność i odrębność,
  6. pozytywne relacje z innymi – posiadanie przyjaciół, partnerów, znajomych, rodziny.

Przyjrzyj się tym punktom i pomyśl: czy jesteś szczęśliwy_a we wszystkich sześciu wymiarach? Co możesz zrobić, aby sobie to zapewnić?

Czy internet wpływa na nasz dobrostan?

Aktualnie social media stanowią niemal nieodzowną część życia każdego człowieka – dzięki nim możemy bez problemu kontaktować się z ludźmi z różnych części świata, ale też na bieżąco śledzić newsy. Okazuje się jednak, że co za dużo to niezdrowo, a zbyt długie korzystanie internetu może prowadzić do zmęczenia i obniżenia samopoczucia4

Jak temu zapobiec? To proste! Zdaniem naukowców ograniczenie korzystania z social mediów do 30 minut dziennie znacząco wpływa na dobrostan i obniżenie stresu5. O tym, jak się regenerować i skracać czas poświęcany na internet pisaliśmy w osobnym artykule.

Serotonina i dopamina, czyli trochę o neuroprzekaźnikach

Neuroprzekaźniki pełną znaczącą funkcję w przeżywaniu przez nas różnych stanów: na przykład pobudzenia, senności, emocji i nastrojów. Niektóre z neuroprzekaźników odpowiadają właśnie za nasz dobrostan! Najważniejsze z nich to:

  • Serotonina – choć głównie kojarzy się z nastrojem, odpowiada również za regulację apetytu, seksualności, snu i innych. Krótko mówiąc, dzięki niej czujemy się dobrze,
  • i Dopamina – tak zwany hormon dobrego samopoczucia. Kształtuje motywację i pobudza do działania6. To również za jej sprawą po zjedzeniu czekolady czujemy satysfakcję i błogość 😉

Aby zwiększyć ich poziom często wystarczy robić to, co sprawia przyjemność: spotykać się ze znajomymi, wyjść na długi spacer z psem lub wybrać się na romantyczną kolację do restauracji. O tym, jak zwiększyć swój poziom szczęścia przeczytasz również w artykule o self-love.

Układ endokannabinoidowy a… szczęście

Skąd nasz organizm wie, których neuroprzekaźników potrzebuje, żeby zapewnić sobie dobre samopoczucie? O tym informuje go właśnie układ endokannabinoidowy, który odpowiada za regulację hormonów, nastroju i poziomu energii. Na efektywność jego pracy wpływają kannabinoidy, wytwarzane w organizmie. Okazuje się jednak, że można wspierać jego działanie, a tym samym cieszyć się lepszym samopoczuciem i snem.

Kannabinoidy zawarte w olejkach CBD pomagają w zachowaniu ogólnej równowagi organizmu, ale też obniżeniu poziomu stresu i napięcia. To czyni je naturalnym, w pełni legalnym i bezpiecznym sposobem na lepsze samopoczucie!

Drobne przyjemności, odpoczynek i suplementacja CBD to skuteczny sposób na poprawę nastroju. A jakie są twoje sposoby na well-being?

 

Bibliografia

  1. International Health Conference. (‎2002)‎. Constitution of the World Health Organization. 1946. Bulletin of the World Health Organization, 80 (‎12)‎, 983 – 984. World Health Organization
  2. Diener, E. (2000). Subjective Well-Being. A Science of Happiness and a Proposal for a National Index. American Psychologist, 55,34-43.
  3. Cieślińska J. (2013). Poczucie dobrostanu i optymizmu życiowego kadry  kierowniczej placówek oświatowych, „Studia Edukacyjne” ,27, 95–112.
  4. Dhir, A., Yossatorn, Y., Kaur, P., & Chen, S. (2018). Online social media fatigue and psychological wellbeing – A study of compulsive use, fear of missing out, fatigue, anxiety and depression. International Journal of Information Management, 40, 141-152.
  5. Hunt, M. G., Marx, R., Lipson, C., & Young, J. (2018). No more FOMO: Limiting social media decreases loneliness and depression. Journal of Social and Clinical Psychology, 37(10), 751-768.
  6. Kalat, J. W. (2015). Biological psychology. Cengage Learning.

* Poziom THC w sprzedawanych produktach nie przekracza 0,2%.
Prezentowany produkt nie jest przeznaczony do diagnozowania, leczenia lub zapobiegania jakiejkolwiek chorobie. Efekty zażywania produktów mogą się różnić.