close
close

DARMOWA DOSTAWA NA NASTĘPNY DZIEŃ

Jak się umiejętnie regenerować? O nauce odpoczynku i odpuszczania


Każdego dnia starannie dbamy o swoje ciało – myjemy zęby, nakładamy kremy, balsamy i odżywki, żeby wyglądać dobrze i zdrowo. Jak czuł_byś się, gdybyś przez kilka dni pomijał_a te kroki? Choć nie jest to dla nas tak oczywiste jak poranne śniadanie, troska o higienę psychiczną jest równie istotna w życiu człowieka, a najważniejszym jej etapem jest… odpoczynek. Skoro już wiemy, że nie da się bez niego obejść, jak zapewnić sobie relaksujące spa dla umysłu, które każdego dnia dostarczy ci nowej dawki pozytywnej energii?

Dlaczego warto odpoczywać?

W XXI wieku łatwo jest wpaść w pułapkę pracoholizmu. Wymaga się od nas działania ponad własne siły, odkładania urlopu, dostępności w weekendy. Jak się jednak okazuje, badania wskazują, że nie pozwalając sobie na odpoczynek nie będziesz pracować wydajnie (to chyba znak, że tobie również należy się relaks!). Dodatkowo, chroniczne przemęczenie psychiczne lub fizyczne naraża cię na wiele chorób takich jak  zespół przewlekłego zmęczenia, zawały, wrzody żołądka, bóle głowy i obniżoną odporność1.

To zaskakujące, jak wiele zależy od odpoczynku! W dalszej części artykułu poznasz praktyczne sposoby na zdrowy relaks, które możesz od razu wdrożyć w życie i nie czekać, aż dopadną cię skutki przepracowania ;).

Nadmiar informacji, czyli uwolnij się od FOMO

Za sprawą internetu każdego dnia pochłaniamy ogromne ilości informacji z całego świata. Dla naszych pradziadków byłoby to niemożliwe do przyswojenia. My nie tylko przywykliśmy do ciągłego bombardowania treściami, ale również… nie możemy bez tego żyć. Tak właśnie powstało FOMO (Fear Of Missing Out), czyli lęk przed “przegapieniem” informacji. Dotyczy to już nie tylko kompulsywnego odświeżania serwisów z wiadomościami, ale też ciągłego sprawdzania komunikatorów firmowych i social mediów.

Dobrze wiemy, że lęk skutecznie uniemożliwia relaks i jakościowy odpoczynek. Wniosek jest więc jeden – czas uwolnić się od FOMO. Naukowcy wskazują, że ograniczenie korzystania z social mediów do 30 minut dziennie korzystnie wpływa na samopoczucie i niweluje lęki2. Aby ułatwić sobie to zadanie skorzystaj z higieny cyfrowej, która jest dostępna w ustawieniach niemalże każdego telefonu. Dzięki temu możesz ustawić dzienny czas korzystania z danych social mediów, a po jego przekroczeniu wybrane przez ciebie aplikacje po prostu się wyłączą.

Korzystaj w pełni z wolnego czasu

Warto zapewnić sobie kilka godzin każdego dnia, które przeznaczymy tylko dla siebie. W tym czasie najlepiej jest oderwać wzrok od urządzeń mobilnych i zająć się tym, co sprawia nam radość. Czytanie książki, rutyna pielęgnacyjna, eksperymenty kuchenne, realizowanie pasji, a nawet zwykły spacer – te czynności wykonywane regularnie zrelaksują i wprowadzą cię w dobry nastrój, który utrzyma się przez cały dzień. Do swoich rytuałów warto dodać olejek CBD, który przygotuje twój umysł do odpoczynku, rozluźni ciało, a w odpowiedniej chwili ułatwi skupienie.

Jeśli czujesz wyrzuty sumienia odpoczywając, spróbuj popatrzeć na to z nieco innej strony. W końcu poświęcając czas tylko dla siebie, w czasie pracy będziesz jeszcze bardziej efektywny_a.

Nie zapominaj o śnie

Sen jest niezwykle ważnym elementem dnia. To on reguluje procesy emocjonalne i pozwala na przysłowiowy “reset”. Dodatkowo, osoby wysypiające się są częściej zadowolone z jakości swojego życia niż osoby, które mają problemy ze snem3, a wypoczęcie w ciągu dnia korzystnie wpływa na pamięć i skupienie4. O roli snu i skutecznych technikach poprawy jego jakości pisaliśmy w  artykule “Co zrobić, aby się w końcu wyspać?”, gdzie znajdziesz garść zaskakujących faktów i praktycznych porad, dzięki którym będziesz wstawać wypoczęty_a i z uśmiechem na twarzy.

Odpoczywaj codziennie

Poświęcanie czasu samemu_ej sobie nie jest niczym złym, a wręcz przeciwnie – świadczy o tym, że wiesz jak zadbać o siebie i swoje zdrowie psychiczne i co najważniejsze, zależy ci na tym. W końcu czytasz ten artykuł! Jeśli te treści zwróciły twoją uwagę na rolę odpoczynku w codzienności, podeślij go komuś, kto szczególnie potrzebuje czasu wolnego. Być może w ten sposób uświadomisz swoim znajomym, że…

higiena psychiczna jest tak samo ważna jak orzeźwiający, poranny prysznic!

Bibliografia:

  1. Heitzman, J. (2013). Zdrowie psychiczne Polaków–aktualne zagrożenia. Wszechświat, 114(4-6), 94-97.
  2. Hunt, M. G., Marx, R., Lipson, C., & Young, J. (2018). No more FOMO: Limiting social media decreases loneliness and depression. Journal of Social and Clinical Psychology, 37(10), 751-768.
  3. Mayers AG, van Hooff JC, Baldwin DS (2003). Quantifying subjective assessment of sleep and life quality in antidepressant treated patients. Hum. Psychopharmacol. 18: 21–27.
  4. T. Grzegorz (2018). Zależność pomiędzy jakością snu i sennością w ciągu dnia a działaniem, szybkością przetwarzania i pojemnością pamięci operacyjnej. Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego


* Poziom THC w sprzedawanych produktach nie przekracza 0,2%.
Prezentowany produkt nie jest przeznaczony do diagnozowania, leczenia lub zapobiegania jakiejkolwiek chorobie. Efekty zażywania produktów mogą się różnić.