ZRÓB ZAKUPY ZA MIN. 250 ZŁ I ODBIERZ OLEJEK GRATIS
Dobrostan
Czas czytania: 7 minut
Data publikacji:
#dobrostan#samopoczucie#self-care#well-being#wellness

Self-care – jak dobrze o siebie zadbać? 6 praktycznych wskazówek

Każdy dzień może być okazją do działań, które przybliżą nas do lepszego samopoczucia. To, w jaki sposób zadbamy o siebie samych, ma nieopisany wpływ na naszą wydajność, zdrowie, poczucie szczęścia czy relacje z innymi. Czasami zdarza się, że przez stres czy presję ze strony innych, nasze dobro schodzi na drugi plan. Pamiętajmy wtedy, że brak troski o siebie może okazać się w przyszłości bardzo kosztowny. Dlatego też tak bardzo na popularności zyskał nurt self-care, do którego coraz częściej zachęcają naukowcy, psychologowie oraz lekarze. Zacząć dbać o samego siebie i swoje potrzeby jest znacznie łatwiej, niż mogłoby się wydawać – oto kilka praktycznych wskazówek dla każdego.

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Czym jest self-care.
  2. Jak o siebie zadbać w sześciu prostych krokach.
  3. Jakie są korzyści z self-care.

Self-care – co to oznacza?

Self-care najprościej można opisać jako wszystkie zachowania, które służą naszemu zdrowiu i pozytywnie wpływają na samopoczucie. To sprawdzone sposoby na regulowanie stresu i emocji, troskę o zdrowie i odporność oraz bliskie, empatyczne relacje z innymi ludźmi. Self-care to zestaw narzędzi, z których korzystamy, aby poczuć się lepiej.

Istota self-care

Nurt self-care pokazuje nam, jak ważne jest troszczenie się o samych siebie, życie w sposób zdrowy i dbanie o nasze własne szczęście. Takie podejście sprawia, że jesteśmy skuteczniejsi w pracy, szybciej się uczymy i mamy więcej cierpliwości do codziennych wyzwań. Szczególnie efekty przynosi, gdy w grę wchodzą stres i presja – nieprzypadkowo self-care jest coraz popularniejszy wśród tych, którzy muszą się z nimi mierzyć w szczególnym stopniu, np. zawodowych sportowców czy astronautów. Dbanie o samego siebie i swoje potrzeby opłaca się jednak każdemu, bo negatywne efekty niepokoju, napięcia oraz zmęczenia mogą, w różnym stopniu, dotykać nas wszystkich.

To nie egoizm!

Niektórzy obawiają się, że codzienne praktykowanie self-care sprawi, że będą postrzegani jako egoiści. Nic bardziej mylnego. Troska o siebie i swoje potrzeby sprawia, że lepiej odnajdujemy się w relacjach z innymi ludźmi i mamy znacznie więcej zasobów emocjonalnych, które możemy wykorzystać do budowania empatycznych więzi. Dlatego self-care jest tak potrzebne rodzicom małych dzieci, osobom rozpoczynającym nową pracę i wszystkim, którzy właśnie doświadczają ważnych zmian w swoim życiu. Zamiast odkładać swoje dobro na “kiedyś”, zacznij dbać o siebie już dziś. 

śmiejąca się dziewczyna Kanaste

Jak o siebie zadbać? 6 praktycznych sposobów na self-care

Self-care nie ma jednej instrukcji obsługi. Każdy powinien samodzielnie skompletować swoją skrzynkę z narzędziami, bo każdy z nas jest inny i ma odmienne potrzeby. Najważniejszym jest zrozumieć, że nikt tak dobrze nie zatroszczy się o nas, jak my sami, a bez tego trudno będzie nam budować szczęśliwe relacje wokół siebie. Warto zacząć od tych kilku kroków:

  1. Reguluj swój stres. Przestań martwić się rzeczami, na które nie masz wpływu, a skoncentruj uwagę na tym, co możesz zrobić. Pamiętaj o sposobach pozwalających Ci się rozluźnić – niektórzy polecają ciepłe kąpiele z bąbelkami, innym służy olejek CBD Kanaste, który oddziaływując na układ endokannabinoidowy wspiera organizm w regulacji poziomu stresu i niepokoju.
  2. Znajdź czas na relacje. Dobrze, jeśli twój plan dnia zawiera coś, co wspiera relacje z bliskimi ludźmi. Może to być coś małego – krótka rozmowa z przyjacielem, może być coś większego – wspólny spacer czy kolacja z kimś, kto jest dla ciebie ważny.
  3. Dbaj o swoje zdrowie. Lepiej zapobiegać, niż leczyć. Dlatego pamiętaj, aby codziennie się wyspać, regularnie jeść wartościowe posiłki, pić wodę oraz pilnować wizyt kontrolnych u lekarzy. To prosty sposób, aby poczuć się lepiej.
  4. Zaplanuj aktywność fizyczną. Ruch to zdrowie, ale w self-care kluczowe jest też dobre samopoczucie. Właśnie dlatego zacznij od małych celów, które będziesz w stanie zrealizować i których osiągnięcie nie wywoła dodatkowego stresu. Lepiej codziennie ćwiczyć dziesięć minut w domu, niż utknąć w planach wielogodzinnych treningów na siłowni.
  5. Pamiętaj o spokoju. Wyciszenie, kontemplacja czy medytacja są jednymi z najczęstszych narzędzi self-care. Jednym sprawdzi się kontakt z naturą, drudzy wolą inspirować się sztuką, zaś inni wybierają uspokojenie i regenerację, którą przynosi medytacja – w wyciszeniu może wspierać Cię także olejek CBD. 

O skutecznej regeneracji dowiesz się więcej z naszego artykułu „Jak się umiejętnie zregenerować? O nauce odpoczynku i odpuszczania”.

  1. Pielęgnuj wdzięczność. Self-care podpowiada, aby być miłym dla siebie i dla innych. Łatwiej osiągnąć to, gdy jesteśmy pozytywnie nastawieni i potrafimy sami wyrażać wobec siebie wdzięczność. Skoro umiemy dziękować innym, to nauczmy się być wdzięczni także sobie. Pamiętajmy też o rzeczach, które sprawiły nam przyjemność – dobrze do nich na chwilę powrócić przed snem.

Korzyści self-care, czyli dlaczego warto o siebie dbać

Troszcząc się o siebie i swoje potrzeby lepiej radzimy sobie z codziennymi wyzwaniami oraz sprawniej regulujemy stres. Wzrasta komfort naszego życia, poprawia się samopoczucie, a zarazem zmniejsza się ryzyko depresji i zaburzeń lękowych. Jesteśmy zdrowsi, szczęśliwsi i łatwiej nam siebie akceptować, a do tego czujemy się lepiej zaopiekowani. Prościej jest nam wyrażać swoje emocje, a relacje z innymi stają się bardziej empatyczne i rezonujące. Self-care pomaga budować trwalsze związki, wspiera uczenie się i ułatwia realizowanie celów zawodowych. Do tego pozwala nam lepiej zrozumieć samych siebie, nasze potrzeby, dążenia i pragnienia.

Jeśli chcesz zacząć swoją przygodę z self-care, to rozpocznij od czegoś prostego. Wybierz pierwsze narzędzie, które umieścisz w swojej skrzynce troski o siebie. Może to być rozpoczynanie każdego dnia od śniadania, włączenie do codziennej rutyny olejku CBD, pięć minut odprężenia, wieczorna godzina z wyłączonym telefonem, codzienna, krótka rozmowa z przyjaciółmi albo dłuższy spacer ze swoim pupilem. A może już masz swój sprawdzony sposób na stres i zmęczenie, tylko zawsze coś było ważniejsze niż twoje dobro?

Bibliografia:

  1. Bressi, S.K., Vaden, E.R. Reconsidering Self Care. Clin Soc Work J 45, 33–38 (2017). Dostęp: https://link.springer.com/article/10.1007/s10615-016-0575-4
  2. Debeljak, J. and Krkač, K. (2008), ““Me, myself & I”: practical egoism, selfishness, self‐interest and business ethics”, Social Responsibility Journal, Vol. 4 No. 1/2, pp. 217-227. Dostęp: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/17471110810856974/full/html
  3. Cooklin, A.R., Giallo, R. and Rose, N. (2012), Parental fatigue and parenting practices during early childhood: an Australian community survey. Child: Care, Health and Development, 38: 654-664. Dostęp: https://onlinelibrary.wiley.com/action/showCitFormats?doi=10.1111%2Fj.1365-2214.2011.01333.x
  4. M. Glowiak, “What is Self-Care and Why is it Important For You?”, Southern New Hampshire University. Dostęp: https://www.snhu.edu/about-us/newsroom/health/what-is-self-care
  5. Myers, S. B., Sweeney, A. C., Popick, V., Wesley, K., Bordfeld, A., & Fingerhut, R. (2012). Self-care practices and perceived stress levels among psychology graduate students. Training and Education in Professional Psychology, 6(1), 55–66. Dostęp: https://psycnet.apa.org/record/2012-03627-007.
  6. McCaleb, K.A., “Self-concept and self-care practices of healthy adolescents”, The University of Alabama at Birmingham. ProQuest Dissertations Publishing, 1991. 9134234. Dostęp: https://www.proquest.com/openview/77c1cdc864ff7bcdfe89953bb97cb6b8/
  7. Jiang, X., Topps, A. K., & Suzuki, R. (2021). A systematic review of self-care measures for professionals and trainees. Training and Education in Professional Psychology, 15(2), 126–139. Dostęp: https://psycnet.apa.org/record/2020-24007-001
  8. “10 Tips for healthy relationships”, Amherst College. Counseling Center, dostęp: https://www.amherst.edu/campuslife/health-safety-wellness/counseling/self_care/healthy_relationships/10_tips_for_health_realtionships
  9. “Self Awareness & Self Care”. University of Wisconsin, Department of Family Medicine and Community Health. Dostęp: https://www.fammed.wisc.edu/aware-medicine/self/
  10. T. Davis, “Self-Care: 12 Ways to Take Better Care of Yourself”, Psychology Today, 28.12.2018. Dostęp: https://www.psychologytoday.com/us/blog/click-here-happiness/201812/self-care-12-ways-take-better-care-yourself

Koszyk