close
close

DARMOWA DOSTAWA NA NASTĘPNY DZIEŃ

Czym są emocje i czy różnią się od nastroju?


“Dzięki nim potrafimy się bronić, cieszyć, kochać, mieć poczucie bezpieczeństwa. Pomagają przetrwać i znaleźć sens”~  prof. dr hab. Dariusz Doliński o emocjach.1

Kojarzysz to cudowne uczucie, które towarzyszy przyjęciom niespodziankom? Albo ten moment grozy, kiedy wyślesz wiadomość nie do tej osoby, co trzeba? 😉 To wszystko za sprawą emocji – dowiadując się o nich więcej, nie tylko zajrzysz w głąb siebie, ale też lepiej zrozumiesz innych ludzi. Jesteś gotowa_y na porządną dawkę wiedzy?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym są emocje i jaką pełnią rolę?
  • Czy istnieją dobre i złe emocje?
  • Czym jest aleksytymia?
  • Czy emocje i nastrój to synonimy?
  • Czy złe samopoczucie może nam w czymś pomóc?
  • Jak rozwijać inteligencję emocjonalną?

Emocje… ale po co nam to?

Strach, zazdrość, czy złość to emocje, które nie należą do najprzyjemniejszych. Dlaczego więc natura zamiast obdarować nas jedynie pozytywnymi odczuciami, umieściła w naszym arsenale również te mniej przyjemne? Odpowiedź jest jasna i prosta – rolą emocji jest przekazywanie informacji dla naszego organizmu. To one wprowadzają ciało w odpowiedni stan2 (na przykład strach przygotowuje do szybkiej ucieczki), ale też wpływają na nasze motywacje i cele3.

Ciekawostka: istnieje zaburzenie, które cechuje się niezdolnością do rozpoznawania własnych i cudzych emocji. W psychologii nazywamy je aleksytymią.

A więc… czy są dobre i złe emocje?

Skoro wiemy już, że nawet nieprzyjemne w odczuciu emocje mają za zadanie nam pomóc, czy można mówić, że są one złe? Absolutnie nie! Nasze ciało chce dla nas jak najlepiej, dlatego nawet kiedy czasem czujemy smutek, to jest normalne i potrzebne. Pomyślmy, czy gdyby nie smutek, mielibyśmy motywację, żeby poprawić jakość swojego życia? 😉 Finalnie, mamy tu same plusy!

Pamiętaj jednak, żeby nie mylić smutku z długotrwałym obniżeniem nastroju, który trwa tygodniami, lub nawet miesiącami. Wtedy mówimy już o zaburzeniach afektywnych, z którymi najlepiej zwrócić się o pomoc do psychoterapeuty, bądź psychiatry. I to też jest OK – dbajmy o swój dobrostan!

Emocje vs. nastrój

Przed chwilą wspomnieliśmy, że istnieje różnica pomiędzy pojedynczą emocją a dłuższymi stanami emocjonalnymi. Okazuje się, że emocje, nastroje czy cechy osobowości można odróżniać za pomocą czasu ich trwania4. Jak wygląda to od strony naukowej, możesz zobaczyć na poniższej grafice.

Oatley i Jenkins, 19965

Na potrzeby tego artykułu zwrócimy szczególną uwagę na:

  • emocje – Trwające od kilku minut do kilku godzin stany emocjonalne, jak na przykład radość ze spotkania ze starym znajomym.
  • nastrój – Czasem są takie dni lub tygodnie, kiedy masz ochotę spędzić czas pod kocem i obejrzeć dwa sezony ulubionego serialu, lub wskoczyć w wymarzony outfit i zrobić coś szalonego. To właśnie są nastroje.
  • zaburzenia emocjonalne – Występują, kiedy dane uczucie towarzyszy nam tygodniami, miesiącami, a nawet latami. Co ciekawe, wcale nie muszą to być uczucia negatywne! Długo trwający stan wyjątkowo podwyższonego nastroju lub euforii występuje przy tak zwanej manii, którą również warto skonsultować z ekspertem.

Czy CBD wpływa na emocje?

CBD stymuluje do pracy tak zwany układ endokannabinoidowy, który reguluje poziom hormonów, nastrój, energię i ogólną pracę organizmu. Dzięki temu realnie wpływa również na zdolność do regulacji emocji. Wbrew pozorom nie oznacza to, że suplementując olejek CBD przestaniesz je odczuwać – kannabinoidy pomagają uwolnić się od stresu, nadmiernego zdenerwowania i przemęczenia, a jednocześnie są naturalnym, w pełni legalnym sposobem na lepsze samopoczucie.

Więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule “Kannabinoidy – czym są i jak działają?”

Inteligencja emocjonalna – czym jest i jak ją rozwijać

Pojęcie inteligencji emocjonalnej jest przedmiotem wielu badań i podręczników, jednak gdybyśmy mieli opisać esencję tego zagadnienia, powiedzielibyśmy, że

inteligencja emocjonalna to umiejętność identyfikowania i wyrażania swoich emocji, ale też rozpoznawania i rozumienia ich u innych. To również otwartość zarówno na przyjemne i nieprzyjemne emocje oraz możliwość ich kontrolowania w zależności od potrzeb.

Dzięki inteligencji emocjonalnej stajemy się nie tylko dobrymi kompanami do rozmowy, ale też lepiej radzimy sobie z własnymi emocjami i jesteśmy… po prostu szczęśliwsi. Co więc zrobić, żeby codziennie rozwijać tą umiejętność?

  1. Daj sobie możliwość. Możliwość przeżywania emocji, nazywania ich i godzenia się z tym, że są. Nie uciekaj przed smutkiem czy strachem – poprzebywaj z nimi, zastanów się, z czego wynikają i czy możesz temu zaradzić.
  2. Empatyzuj. Myśląc empatycznie, czyli wchodząc w czyjąś skórę, ćwiczysz swoje umiejętności rozpoznawania nastrojów i emocji u innych. Dzięki temu będziesz również dobrą_ym przyjacielem_ółką.
  3. Odpoczywaj. Daj sobie czas na reset i oczyszczenie umysłu. O tym, jak odpoczywać, przeczytasz w naszym artykule o regeneracji.
  4. Rób rzeczy, które sprawiają Ci radość. W dobrym nastroju łatwiej o proaktywne działanie i otwartość na nowe doświadczenia.
  5. Nie bój się prosić o pomoc! Jeśli czujesz, że dobrze by było porozmawiać o swoich uczuciach z psychologiem, psychiatrą lub psychoterapeutą, taka decyzja będzie najlepszym i najbardziej dojrzałym wyborem, jaki możesz podjąć. To oznacza, że dbasz o siebie i jesteś świadoma_y swoich potrzeb.

Zajrzyj w głąb siebie i pomyśl, że Twoje ciało chce dla Ciebie jak najlepiej. To dzięki emocjom, które Ci daje jesteś tu, gdzie jesteś!

 

Bibliografia

  1. https://www.swps.pl/strefa-psyche/blog/relacje/16311-emocje-daja-zycie
  2. Hermans, D., Rimé, B., & Mesquita, B. (2013). Emotion and emotion regulation Robert w. Levenson. Changing Emotions (119-126). Psychology Press.
  3. Ortony, A., Clore, G. L., & Collins, A. (1990). The cognitive structure of emotions. Cambridge university press.
  4. Keltner, D. i Ekman, P. (2006). Wyrażanie emocji twarzą. W: Lewis, M. i Haviland-Jones (red.). Psychologia emocji (s. 210-225). Gdańsk: GWP. 
  5. Oatley K., Jenkins, J.M. (2005). Zrozumieć emocje (s. 133-160). Warszawa: PWN.

* Poziom THC w sprzedawanych produktach nie przekracza 0,2%.
Prezentowany produkt nie jest przeznaczony do diagnozowania, leczenia lub zapobiegania jakiejkolwiek chorobie. Efekty zażywania produktów mogą się różnić.