close
close

DARMOWA DOSTAWA NA NASTĘPNY DZIEŃ

6 sposobów na dobre samopoczucie jesienią


Jesień – jedni ją kochają, inni wręcz odwrotnie. Poza magiczną aurą i kolorowymi liśćmi, trzeba przyznać, że momentami potrafi potrafi pogorszyć nastrój. Nie daj się porwać jesiennej chandrze! W tym artykule znajdziesz aż sześć sposobów na to, aby w te bardziej pochmurne dni nie zatracić radości i pozytywnego myślenia.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym jest Seasonal Affective Disorder?
  • Dlaczego jesienią czujemy się gorzej?
  • Czy sen może poprawić samopoczucie?
  • Kiedy warto zgłosić się po pomoc?

Skąd bierze się gorsze samopoczucie na jesień?

Słońce jest źródłem życia wielu organizmów (w tym też i nas, ludzi!), ale odpowiada też za to, jak się czujemy. Reguluje cykl dobowy, a także dostarcza nam wielu niezbędnych elementów: między innymi witaminy D. Jako, że jesień często nie rozpieszcza nas piękną pogodą, tego słońca może nam zwyczajnie brakować. Potem już jest prosta droga prowadząca do pogorszenia nastroju.

Brak słońca -> mniej witaminy D i zaburzony cykl dobowy -> niewyspanie -> uczucie ciągłego zmęczenia -> gorsze samopoczucie

Nie wiemy jak Ty, ale my uważamy, że czas przerwać taką reakcję łańcuchową 😉 Dlatego to najlepszy moment, aby poznać sześć sposobów na lepsze samopoczucie jesienią!

  1. Bądź aktywny_a – fizycznie i umysłowo

“Jest ci przykro? Wyjdź na spacer, znajdź swoją pasję!” chyba większość z nas usłyszała kiedyś podobną radę. Sądzimy jednak (a nawet jesteśmy przekonani), że jest w tym ziarenko prawdy! Oczywiście aktywność nie jest remedium na depresję, czy poważne zaburzenia nastroju. Z pewnością jednak pomoże odzyskać wigor i wprowadzi świeżą energię do twojej jesiennej codzienności. Są dwa rodzaje ćwiczeń, które mogą pozytywnie wpłynąć na twoje samopoczucie:

  • aktywność umysłowa – rozejrzyj się wokół i pomyśl, czy jest coś, czego zawsze chciałaś_eś spróbować. Może to gra na kalimbie o kojącym dźwięku, albo namalowanie abstrakcyjnego obrazu na płótnie? Jesień jest dobrym czasem na takie eksperymenty!
  • aktywność fizyczna – nawet krótki spacer czy poranne rozciąganie potrafi podnieść poziom endorfin na resztę dnia. Wybierz aktywność dostosowaną do swoich chęci i możliwości: naszym faworytem jest joga, która wpływa na zwiększenie umiejętności rozluźnienia się, poprawę postawy ciała i kondycji fizycznej1.
  1. Wypróbuj fototerapię

Czy wiesz, że aż 60-80% badanych deklaruje, że poprawił im się nastrój po zastosowaniu fototerapii? To jedna z metod leczenia obniżonego nastroju i depresji. Skutecznością  dorównuje farmakoterapii, a nawet wykazuje szybsze efekty! Terapia światłem może się odbywać zarówno w domu, jak i w specjalnie do tego przeznaczonych klinikach. Zobacz czy w twojej okolicy znajduje się jedna z nich lub po prostu zamów swoją lampę.

P. S. warto wspomnieć, że fototerapia nie ma nic wspólnego z solarium, a światło jest kierowane głównie na siatkówkę oka 😉

  1. Spędź czas ze znajomymi

Według badań Viviany Amati i współpracowników regularne spotkania z przyjaciółmi mogą podnieść satysfakcję z życia aż o 29%1. Kiedy dopadnie cię jesienna chandra, pomyśl o swoich bliskich i zorganizujcie wspólnie swój czas – tym sposobem nie tylko ty będziesz w lepszym humorze, ale twoi znajomi również! Może wyjdziecie razem do kina lub zagracie w klasyczne bierki?

  1. Nie zapomnij o zdrowym odżywianiu i suplementach

Aby nasze ciała mogły dobrze funkcjonować i działać dla nas jak najlepiej, musimy dać im do tego odpowiednie narzędzia. Jednym z nich jest właśnie zdrowe odżywianie, szczególnie ważne w okresie jesienno-zimowym, kiedy jesteśmy narażeni na spadek odporności. Aby wspomóc pracę układu nerwowego m.in. w walce ze stresem, zadbaj o odpowiednią dawkę witamin z grupy B, magnezu i kwasów omega-3. Uzupełnij też swoją dietę o szpinak i inne zielone warzywa, tłuste ryby, orzechy włoskie, pełnoziarniste pieczywo, nasiona dyni i słonecznika oraz gorzką czekoladę.

Ważna jest również suplementacja witaminy D3, ponieważ w okresie jesienno-zimowym jesteśmy narażeni na jej niedobór ze względu na brak słońca: tak jak wspominaliśmy, pochmurna pogoda nas nie rozpieszcza

Olejek CBD również będzie dobrym wyborem na jesień – wspomoże potrzebną regenerację organizmu i zapewni dobrej jakości sen, który jest podstawą sprawnego funkcjonowania. Pamiętaj jednak, żeby podczas wyboru olejku szukać takiego o pełnym spektrum, czyli zawierającego całą gamę mikroelementów. Takim olejkiem jest właśnie Kanaste.

  1. Zadbaj o sen i odpoczynek

A jeśli już o śnie mowa, jemu również należy się szczególna uwaga 😉 Badania dowodzą, że osoby mające problemy ze snem częściej skarżą się na obniżoną jakość życia w porównaniu do osób, które się wysypiają3. Efekt ten może być szczególnie widoczny na jesień, kiedy ciężej o dobrej jakości wypoczynek. O tym, co zrobić, żeby się wyspać, przeczytasz w naszym poprzednim artykule.

  1. Nie bój się prosić o pomoc!

Jeśli czujesz, że twoje samopoczucie znacznie się pogorszyło, pamiętaj, że zawsze możesz poprosić o pomoc: czy to bliską ci osobę, czy też profesjonalistę. A jako, że wybór dobrego psychoterapeuty nie należy do najprostszych zadań, w jednym z naszych poprzednich artykułów znajdziesz dokładną instrukcję, jak znaleźć psychoterapeutę dopasowanego do twoich potrzeb.

To nasze pomysły na jesienną chandrę. Jakie są twoje?

Bibliografia

  1. Grabara, M. (2009). Joga jako odpowiednia dla każdego forma ćwiczeń ruchowych. Turystyka i Rekreacja, 5, 92-98.
  2. Amati, V., Meggiolaro, S., Rivellini, G., & Zaccarin, S. (2018). Social relations and life satisfaction: the role of friends. Genus, 74(1), 1-18.
  3. Mayers AG, van Hooff JC, Baldwin DS. Quantifying subjective assessment of sleep and lifequality in antidepressant treated patients. Hum. Psychopharmacol. 2003; 18: 21–27.


* Poziom THC w sprzedawanych produktach nie przekracza 0,2%.
Prezentowany produkt nie jest przeznaczony do diagnozowania, leczenia lub zapobiegania jakiejkolwiek chorobie. Efekty zażywania produktów mogą się różnić.